Praktische info

HUREN

Als je een appartement huurt in Genève, heb je meestal de volgende documenten nodig:

– kopie van paspoort of identiteitskaart

– kopie van verblijfsvergunning

– kopie van het werkcontract en/of de laatste drie loonbriefjes

– attestation de non-pursuite (te verkrijgen in Offices des poursuites et des faillites, Rue du Stand 46, of online)

De huurprijs mag niet meer zijn dan 1/3 van je loon.

Het huurcontract heet le bail à loyer en een plaatsbeschrijving is l’état de lieu.

 

WERKEN ALS ZELFSTANDIGE

(Dit was allemaal in 2012, dus controleer zeker of deze informatie nog correct is als je zelf door de procedure moet.)

Als vrouw van een internationaal ambtenaar bij de VN heb ik een permis Ci nodig om te kunnen werken in Genève. Hieronder leg ik uit welke stappen ik gevolgd heb om mijn vergunning te krijgen.

Voor je met de hele administratie begint, is het belangrijk dat het huurcontract (en als gevolg ook de rekening met de huurwaarborg) op naam van jullie beide staat.

Iets anders belangrijks is dat de officiële naam van je ‘bedrijf’ je voor- en familienaam moet bevatten, ook als je je bedrijf niet registreert in het handelsregister (registreren is verplicht als je jaaromzet meer dan 100.000 CHF bedraagt en optioneel als het minder bedraagt).

Je mag er wel nog iets aan toevoegen om als ‘roepnaam’ te gebruiken en op facturen, briefhoofden enz. te zetten.

In mijn geval heet mijn bedrijf officieel Mettenta Veerle Metten (zo komt het op mijn belastingbrief), maar op mijn facturen en visitekaartjes gebruik ik gewoon Mettenta.

1. Mission permanente de la Suisse auprès de l’ONUG

Eerst moet je een aanvraag doen bij deze instantie. Je kan dit rechtstreeks doen door dit formulier in te vullen en op te sturen.

Zij controleren dan of alle gegevens correct zijn en als dat zo is, sturen ze je een attest op waarop vermeld staat dat je in aanmerking komt voor een permis Ci.

2. Office cantonal de la population

Dan moet je een uitgebreid dossier samenstellen voor het ‘bevolkingsregister’ met de volgende documenten:

–       Titelblad

Dit is niet verplicht, maar omdat er op een gegeven moment aan het loket verwarring was over het soort vergunning dat ik aanvroeg, heb ik voor alle zekerheid een voorblad gemaakt met de tekst “demande d’une attestation pour un permis Ci”

–       Ingevuld formulier

Alles wat je kan invullen, moet je invullen. Hier vind je meer informatie over de items die ik verwarrend vond.

–       Attest van de Mission permanente de la Suisse auprès de l’ONUG

–       Verklaring

Op het attest van de Mission… staat dat je een verklaring moet schrijven dat je als zelfstandige wil werken. Mijn was heel kort.

–       Pasfoto

–       Kopie van je paspoort of identiteitskaart

–       Kopie van de carte de légitimation van je man of vrouw, die bij de VN werkt

–       Je eigen carte de légitimation

Je moet je eigen kaart meesturen! Je nieuwe vergunning vervangt deze kaart.

–       Huwelijksakte

–       Business plan

Dat moet niet heel uitgebreid zijn. Mijn zag er zo uit.

–       Bewijs van professioneel adres

In mijn geval was dat het huurcontract van het appartement, omdat ik geen aparte kantoorruimte gebruik.

–       Brief van de régie

Je mag eigenlijk niet werken in een woonappartement en daarom moet je de régie op de hoogte stellen van je activiteiten. Zij moeten een brief schrijven waarin ze zeggen dat ze ‘nota genomen hebben’ van jouw activiteit als zelfstandige. Let op, dit is geen goedkeuring; zij zijn gewoon op de hoogte van je activiteiten, die geen overlast mogen bezorgen aan de buren (wat bij mij niet het geval is, omdat ik geen klanten ontvang of dingen laat leveren)

–       Bewijs van betaling

Je moet 65 CHF betalen en het bewijs daarvan meesturen in het dossier. Het rekeningnummer staat onderaan op de tweede bladzijde van het invulformulier.

Het volledige dossier stuur je dan op naar

Office cantonal de la population, Route de Chancy 88, 1213 Onex

of

Office cantonal de la population, Case postal 2652, 1211 Genève 2

(Ik geloof dat ik mijn naar het eerste adres verstuurd heb)

Op het invulformulier staat ook dat je mag beginnen te werken van zodra het volledige dossier verstuurd is naar het OCP. Er wordt niet vermeld of dit ook zo is als je zelfstandige wil worden, maar ze zeggen niet dat het een uitzondering is.

Als je minder dan 75.000 CHF per jaar verdient, moet je geen btw rekenen en volstaat het om “TVA 0% (non due)” op je facturen te schrijven.

Dit is nog niet het einde, want daarna moet je je ook nog aanmelden bij de assurance-vieillesse et survivants (AVS) en volgen er ook nog belastingen, maar daarover dus meer als ik er zelf meer over weet.

Een gedachte over “Praktische info

Reacties welkom

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s