Stop met die plastic zakjes!

plastic-bagWat is dat toch met plastic zakjes hier? Het lijkt wel een obsessie. Overal waar je gaat, in elke winkel, krijg je een plastic zakje. En als je iets koopt wat ‘zwaarder’ is (zoals een blikje of een fles), dan krijg je er zelfs twee! Want eentje kan dat extra gewicht blijkbaar niet aan … Het zit hier zo diep ingebakken, dat sommigen het zelfs vreemd vinden als ik zeg dat ik geen zakje wil.

 

Vreemde blikken

In mijn handtas zit altijd een herbruikbare zak die ik gebruik als ik ga winkelen. Het gebeurt al eens dat ik mijn boodschappen nog op de band aan het zetten ben, terwijl de kassierster mijn producten al in een plastic zakje begint te laden. Dan zeg ik vriendelijk dat ik mijn eigen tas bij me heb en dat ik alles daarin wil steken.

En soms krijg ik dan een vreemde blik. Of een verwonderde “Are you sure?” Ja, natuurlijk ben ik daar zeker van, want dat is nu eenmaal de reden dat ik die zak in mijn handtas meedraag!

 

Denk aan het milieu

Ik snap dat niet … Wie wil er in hemelsnaam nog plastic zakjes gebruiken?

Je leest artikels over hoe slecht dat is voor dieren.

Je ziet documentairs over wat het doet met het milieu.

Je hoort cijfers die je gewoon niet kunt bevatten.

En toch is het hier de gewoonste zaak van de wereld om overal een plastic zakje te krijgen. Zoveel je maar wilt. Gratis en voor niets.

In Europa – en de rest van de wereld – is het probleem ook niet helemaal van de baan, dat weet ik wel. Maar in België moest ik (terecht) wel al betalen voor plastic zakjes (en dat is bijna vier jaar geleden). En ik zag veel mensen met herbruikbare zakken. Hier in New York ben ik zo nog niemand tegengekomen. Het is volgens mij dus echt wel een verschil in state of mind.

 

Ze begrijpt het niet …

reusablebagNog een voorbeeld hiervan in de praktijk? Met plezier!

Ik stond laatst aan de kassa en was mijn boodschappen zelf in een grote herbruikbare zak aan het tasten. Er waren nog een aantal items over die ik moest inpakken op het moment dat ik wilde betalen. De kassierster nam op dat moment die paar producten en begon ze in een plastic zakje te steken!

Uhm, huh? Ik heb net mijn eigen tas gebruikt om al mijn spullen in te steken en die was nog niet vol (want zoveel had ik niet gekocht). Welk deel van dit scenario zegt dat ik een plastic zakje wil? Waarom is het zo moeilijk om te begrijpen dat ik dat niet wil en dat dát net de reden is dat ik mijn eigen herbruikbare zak bij me heb?

Ik heb haar duidelijk gemaakt dat ze die paar spullen nog mee in mijn zak mocht steken, wat me uiteraard weer een vreemde blik opleverde.

 

Halfslachtige oplossingen

Ik hoop echt dat deze mentaliteit vlug verandert. Maar dat is moeilijk. Want in New York zijn er blijkbaar al een paar halfslachtige pogingen geweest om er iets aan te doen, maar zonder succes:

In 2008, Mayor Michael R. Bloomberg tried unsuccessfully to pass a bag tax of 6 cents. More recently, New York State has preferred to attack the problem with soft diplomacy. Since 2009, large stores throughout the state providing plastic bags have been required to take them back for recycling. But there is not much enforcement, Mr. Gonen said, and the program “hasn’t put a dent” in the numbers.

 

Nee, New York, zo word ik echt geen fan …

Reacties welkom

