Op zoek naar het perfecte brood

Nadat we pas verhuisd waren naar Genève misten we een aantal dingen uit België. Op het vlak van eten en drinken waren dat zelfs dingen die we eigenlijk nog eens niet zoveel gebruikten in België zelf: siroop, hagelslag, ice tea (ok, toegegeven, dat dronken we wel veel), salades voor op de boterham (kip curry en zo) …

Gelukkig betert dat na een tijd. Je geraakt de lokale producten gewoon, vindt alternatieven en leert andere smaken appreciëren. Zo ging dat ook toen we naar New York kwamen.

Maar er is één ding dat ik nog altijd mis. Eén ding dat ik nog altijd nergens gevonden heb. Heerlijk brood. Want het perfecte brood is voor mij blijkbaar Belgisch: zacht vanbinnen, een heerlijke korst (niet te zacht, niet te hard), de juiste maat en allerlei lekkere volkorensmaken.

Heerlijk perfect brood: een krokante korst met een zachte binnenkant. Nom nom nom ...

Heerlijk perfect brood: een krokante korst met een zachte binnenkant. Nom nom nom …

 

Verschillende broodculturen

In Genève waren de broden vooral klein. Daar had je ook veel donkere broden en werden ze vers gebakken, maar dus allemaal in een vreemd formaat. En dikwijls niet gesneden, want snijmachines zijn daar precies niet ingeburgerd.

Hier in New York vind ik echt niets dat volledig naar mijn goesting is. Hier kan ik kiezen tussen sponsbrood (superzacht) of meer ‘traditioneel’ brood, maar dan is de korst niet lekker en heeft de binnenkant een vreemde textuur. En alles is bijna voorverpakt.

 

Moeilijke zoektocht

Ik heb al verschillende merken geprobeerd en ben in verschillende supermarkten gaan zoeken. Maar ik heb nog altijd niet gevonden wat ik zocht.

Toen ik merkte dat de Pain Quotidien hier enorm populair is, dacht ik dat dat de oplossing was. “Yes! Eindelijk Belgisch brood!” Maar nee, ook dat was eigenlijk niet hetzelfde als wat ik zo graag eet.

Het juiste brood vinden is me hier dus nog niet gelukt. Mijn zoektocht gaat verder …

3 gedachtes over “Op zoek naar het perfecte brood

Reacties welkom

