New York is tof … meestal dan toch

De eerste cultuurschokjes zijn voorbij. De verbazende contrasten en vreemde nieuwigheden vallen me soms niet eens meer op. Een vooruitgang dus, hoewel het nog wel een tijdje zal duren eer ik me helemaal aangepast heb.

Maar na bijna drie maanden in onze nieuwe thuisstad kan ik wel een kleine evaluatie maken, dacht ik. Dus hierbij mijn selectie van meest opvallende plusjes en minnetjes …

 

thumbs-up_uxrepo.comEen dikke duim voor:

 

  • vriendelijkheid

De mensen zijn hier echt wel vriendelijk. Zit je met een vraag? Heb je hulp nodig? Wil je gewoon eventjes over koetjes en kalfjes praten? Negen op de tien keer krijg je een positieve reactie.

 

  • levendigheid

Nee, om drie uur ’s nachts is het niet zo druk als om acht uur ’s morgens (toch niet in onze buurt), maar er is altijd wel iets of iemand on the move. Je hebt dus nooit het gevoel dat je als enige gek het waagt om op zondagochtend negen uur een voet buiten te zetten … Een leuke afwisseling met Genève.

 

  • late openingsuren

Winkels zijn hier laat open. Supermarkten, kledingwinkels, de lokale Kruidvat, alles. Hubbie is in onze eerste week om negen uur ’s avonds nog een schroevendraaier gaan kopen. En hoewel ik het soms erg vind voor de werknemers die zo laat of op zondag moeten werken, vind ik het echt wel handig wanneer ik het nodig heb.

 

 

Sad-face_icons8.comIk ben niet zo blij wanneer:

 

  • ik vijf minuten aan een slot moet prutsen, omdat ik elke keer vergeet dat de sloten hier naar de andere kant draaien;
  • ik continu ieder bedrijf moet bellen omdat ze hun leveringen niet fatsoenlijk kunnen afhandelen;
  • alle kleren vol statische elektriciteit hangen wanneer ik ze uit de wasmachine haal;
  • ik aan de kassa veel meer moet betalen dan ik in de winkel uitgerekend had, omdat ik vergeet dat hier de btw pas achteraf erbij geteld wordt.

 

Voorlopig is het dus nog fiftyfifty: ik vraag me de helft van de tijd af waarom ze hier nog altijd geen oplossing hebben gevonden voor sommige problemen, terwijl ik me de andere helft probeer in te beelden hoe ik ooit zonder sommige dingen heb kunnen leven.

Reacties welkom

