Kunt u dat eventjes herhalen?

Verhuizen naar New York. The Big Apple. The city that never sleeps. Geweldig nieuws natuurlijk, maar tegelijkertijd een beetje beangstigend. Want ik wist niets over de stad, was er nog nooit geweest. Het was een stap in het onbekende. Gelukkig was er één groot voordeel: ik zou geen problemen hebben met de taal.

Want mijn Engels is goed (veel beter dan mijn Frans): ik heb geen ondertitels nodig om films te volgen, geen woordenboek om boeken te lezen en ik voer moeiteloos gesprekken over uiteenlopende onderwerpen. Dat zat dus wel goed.

Dacht ik …

Repeat in English

In New York zijn er twee manieren om iets te zeggen: ofwel spreek je heel snel, ofwel mompel je. Mijn reactie op beide: “Kunt u dat eventjes herhalen, alstublieft?”

Niet dat die vraag helpt, want de tweede keer versta ik het meestal nog steeds niet helemaal. Zoals laatst toen onze doorman mij belde:

“Bablabablablababla.”

“Excuseer, kunt u dat herhalen?”

“Bablabablablababla.”

(korte stilte)

“Ok, bedankt!”

 

Ik had absoluut geen idee wat hij gezegd had en hoopte dat hij mij niet gevraagd had om iets te doen. Ik verwachtte wel een levering die dag, dus ik ging er maar van uit dat de chauffeur aangekomen was met mijn bestelling. Een paar minuutjes later bleek dat inderdaad zo te zijn …

Weer een lesje geleerd: het is niet omdat je Engels goed is, dat je ook de mensen van New York verstaat.

Reacties welkom

