Dankjewel, lieve Sam

Lieve Sam

Ik hield ervan hoe je kon ‘drinken’ van mijn vingers en handen. Ik hield ervan hoe je onze yoghurtpotjes gretig uitlikte. Ik hield ervan hoe je nog kon genieten van snoepjes en hoe groot je oogjes werden als je dat doosje hoorde rammelen. Ik hield ervan hoe je nog zo mooi en lenig kon springen. Ik hield ervan hoe je op onze schouders kroop. En ik hield ervan hoe je zo rustig bij ons kon zijn. Ik hield van alles. Ik hield van jou. En dat doe ik nog steeds.

Bedankt om ons je laatste jaren te geven. Bedankt om deel uit te maken van ons gezin. Bedankt voor je zachte knuffels, je lieve kopjes. Bedankt voor alles. We zullen je nooit vergeten.

Dankjewel, lieve Sam.

IMG_0164

Sam was onze kat. Een rustige, lieve schat. Een prachtig dier.

Hij heeft twee jaar en een paar maanden bij ons gewoond, maar we kenden hem al veel langer. Hubbie heeft er jaren thuis mee doorgebracht en ik heb met hem kennisgemaakt toen Hubbie en ik elkaar leerden kennen.

Ik zei toen altijd dat Sam eerder een hondje was, want je moest nog maar naar hem kijken en hij kwam al om knuffels vragen. Ondertussen weet ik dat hij een echte kat was, en eentje met een karakter uit de duizend!

Toen Hubbie en ik ons huis kochten, adopteerden we eerst Mika. Dat ging goed en na een tijdje dachten we dat Mika het fijner zou vinden om opnieuw het gezelschap te hebben van zijn beste maatje. Dus voegde Sam zich bij ons.

Photo 30-09-12 18 33 24En toen hadden we twee slaapkoppen bijeen, twee vrienden, twee vechtersbaasjes, twee ontdekkingsreizigers, elk op hun manier.

Na een jaar verhuisden we naar Genève. Dat ging vlot en ze pasten zich gemakkelijk aan. En ondertussen hadden we een prachtige routine opgebouwd …

’s Morgens maakte Sam of Mika ons wakker, meestal net voor de wekker ging. Ik stond dan op en slenterde naar de zetel. Mika kwam dan links van mij liggen, Sam draaide eerst drie keer rond om zijn plekje te vinden en nestelde zich dan rechts van mij. En dan aaide ik hen tot ze er genoeg van hadden.

Daarna ging ik naar de keuken en nam hun bakjes voor vers eten. Sam hield me dan nauwlettend in het oog en wachtte geduldig tot hij bediend werd. Daarna werd het water ververst en kon de rest van de dag beginnen.

P1020740Sam sliep veel tijdens de dag, maar hij had ook veel affectie nodig en kwam die ook vragen. “Oh, ben jij druk aan het typen op je toetsenbord? Wel, laat me even in de weg komen liggen, zodat je mij kan aaien.” En ik deed dat met plezier.

Wanneer Hubbie thuiskwam, herhaalde zich het ochtend-aairitueel, maar dan met Hubbie op de zetel.

IMG_0079’s Avonds lag Sam bij een van ons in de zetel en als we gingen slapen, vergezelde hij ons. Hij kroop tussen onze hoofdkussens in, genoot van nog wat aandacht en van zodra we in slaap vielen, ging hij in het mandje op het nachtkastje liggen.

En ’s morgens begon alles opnieuw. En ik hield daarvan. En ik denk Sam ook …

Maar nu zullen die rituelen nooit meer hetzelfde zijn, want Sam neemt er niet meer aan deel. Ik mis hem ontzettend hard. En kan me niet inbeelden wat Hubbie voelt, want hij kende hem zoveel jaren langer.

Het is allemaal heel snel gegaan. In momenten van rationaliteit weet ik dat we geen andere keuze hadden, omdat hij pijn had en we niets meer voor hem konden doen. Tijdens emotionele momenten verwijt ik mezelf dat ik niet méér gedaan heb.

En we weten het: hij is toch oud geworden, hij heeft een goed leven gehad, het heeft tenminste niet lang geduurd, we waren erbij en konden hem nog liefde geven tijdens zijn laatste momenten.

26122011485Maar dat zijn troostprijzen. Het helpt niet met ons verdriet. Sam was niet ons ‘kindje’, maar hij was wel een deel van ons gezin. Hij hoorde er thuis, hij was een van ons. En het doet pijn om zo iemand af te geven.

Het lijkt ook niet eerlijk. Hij had rustig moeten gaan, zonder pijn, in zijn slaap. En het breekt mijn hart dat hij heeft moeten lijden, ook al heeft het allemaal niet lang geduurd.

En nu zijn het enkel herinneringen die we meenemen en in ons hart houden … Maar vergeten zullen we hem nooit.

 

P1020093

IMG_0097

P1000187

Reacties welkom

