Découvrir Lausanne

Met onze Halbtaxkarte gingen we heel Zwitserland ontdekken, maar veel hebben we nog niet terechtgebracht van dat plan … Enkel Nyon hebben we bezocht. Daar is vorig weekend eindelijk verandering in gekomen toen we richting Lausanne vertrokken.

Eerste indrukken

2013 07 31 - LausanneRond elf uur stapten we in Genève de trein op en in minder dan 45 minuten hadden we onze bestemming al bereikt, zonder problemen, zonder vertragingen.

In het hotel kregen we te horen dat onze kamer al klaar was, dus dat was een meevaller. Toen we de deur openden, stroomde de koele lucht van de airco ons tegemoet, waardoor we een zucht van verlichting lieten horen, want buiten was het toen al rond de dertig graden.

We hebben onszelf verplicht toch maar opnieuw te vertrekken om wat van de stad te verkennen in plaats van binnen te crashen en te genieten van de koelte.

De andere kant van het meer

Het leek ons een goed idee om richting het meer te gaan: hopelijk kregen we daar wat verkoeling van het water en dat zou in ieder geval een mooi uitzicht opleveren.

P1030861De metro bleek niet zo moeilijk te zijn en een kwartiertje later stonden we op de kaaien. En wat een uitzicht! Prachtig.

We hebben dan maar ineens een ticketje gekocht om een cruise op het meer te maken, want die zou ons langs de wijngaardterrassen van Lavaux voeren. Extra bonus: met onze Halbtaxkarte kregen we ook daar korting!

En zo voeren we naar Saint-Gingolph, Le Bouveret, Villeneuve, Château de Chillon, Montreux, Vevey en Pully.

Cinema

Na drie uur stonden we terug in Lausanne en gingen we op zoek naar iets om te eten. We kwamen terecht in een Italiaans restaurant, waar ze ook echt Italiaans praatten. Heerlijk.

Daarna wandelden we verder naar Parc de Mon Repos om te genieten van de openluchtcinema. Dat is blijkbaar overal populair in de zomer … Het voordeel in Lausanne wat dat er gratis stoeltjes beschikbaar waren en dat je dus niet op de grond moest zitten.

Na de film gingen we terug naar het hotel en hebben we genoten van een goede nachtrust in een gekoelde, stille kamer.

Uitkijktoren

IMG_0096Een ontbijt en check-out later stonden we alweer buiten en konden we opnieuw beginnen te puffen van de warmte.

Dapper als we zijn, begonnen we onze tocht naar Le Bois de Sauvabelin om daar – nog dapperder – een houten toren te beklimmen die ons een prachtig uitzicht over de stad zou geven.

Onze inspanning werd na 151 trappen beloond.

P1040030Daarna hebben we nog een beetje door het oude centrum geslenterd, maar daar viel niet veel te beleven op een zondag.

Nog meer natuur

Dan maar verder naar een ander park waar we de botanische tuin konden bewonderen. Het was mooi, maar tegen de tijd dat we daar aankwamen, was ik moe en heb ik verder vanop een bankje genoten van de rust. Hubbie heeft de ontdekkingstocht gedaan en blijkbaar had ik toch wat gemist:

We zijn daarna opnieuw naar het meer gegaan en hebben daar nog gegeten (opnieuw Italiaans) en een verkoelend ijsje verorberd.

We vonden toen allebei dat we Lausanne voldoende verkend hadden en besloten dat het tijd werd om terug naar huis te vertrekken.

Geslaagd

Lausanne is een mooie, propere stad met veel groen. Het was een geslaagde uitstap en het is zeker de moeite waard om de stad eens te bezoeken.