Vriendjes uit de natuur

Een tijdje geleden hadden we met vrienden afgesproken. Bestemming: Bern en Interlaken.

Het was prachtig!

P1030376

P1030411

P1030491

P1030505

Maar dat is eigenlijk niet waar ik jullie van op de hoogte wil brengen. Op het einde van onze trip wezen onze vrienden erop dat we thuis het best op zoek konden gaan naar teken. We hadden namelijk in het gras gezeten en een lange wandeling door de natuur gemaakt.

Hubbie kreeg het al een beetje benauwd en heeft tijdens de treinrit terug naar Genève alles opgezocht over teken wat er op dat moment te lezen viel.

Ik maakte me minder zorgen. Onze vrienden wandelden daar al jaren en hadden nog maar één keer een teek gehad. Alles zou wel in orde zijn!

Kan je het al raden? Juist ja: ik had twee gasten meegebracht. Twee!

Uiteraard wisten we niet wat we moesten doen, want geen van ons beiden had hier ervaring mee. Bovendien was het ondertussen elf uur ’s avonds.

We hebben naar de spoeddienst gebeld met de vraag of zij materiaal hadden om die dingen weg te halen. Nee, dat hadden ze niet. De dokter van wacht dan maar. Ook niet.

Uiteindelijk zijn we bij de apotheker van wacht beland. Daar hebben we een speciale tekenpincet gekocht. En kreeg ik het dwingende advies dat ik de week erna echt wel naar de dokter moest om dat te bespreken. Want wat bleek? Interlaken is een gebied waar de teken gevaarlijk kunnen zijn en ziektes kunnen overdragen. Mijn geluk weer, natuurlijk …

Maar goed, eerst terug naar huis om die dingen van mijn rug te halen. Gelukkig lukte dat redelijk vlot en een kwartiertje erna was dat ook weer voorbij.

Ooit al een teek gezien? Wij hiervoor niet, dus we hebben het ding goed bestudeerd. Het ziet er zo uit (maar in het echt veel kleiner):

eww-tick

Eww …

De week erna heb ik een dokter in de buurt gebeld en hem de situatie uitgelegd. Ik mocht de volgende dag langskomen.

Ik probeerde in mijn beste Frans heel het verhaal uit de doeken te doen en hij luisterde geduldig. Hij heeft de beten nog eens bekeken, maar zag niks meer. Dat was een goed teken (hahaha, teken). Bovendien is er weinig gevaar om een ziekte te krijgen van een teek als die minder dan 48 uur op je gezeten heeft. En bij mij was het net minder dan 48 uur.

“Maar,” luidde de boodschap, “let toch goed als je binnen enkele maanden onverklaarbare symptomen krijgt zoals hoofdpijn en duizeligheid. Het kan namelijk zijn dat zich dat pas later manifesteert.”

Ik heb ineens gevraagd naar medicijnen voor mijn ‘zonne-allergie’. Zonder een rare blik legde hij mij uit wat hij het beste vond en schreef me dat voor. Wat een verschil met de vorige keer!

Ik denk dat we onze huisdokter gevonden hebben …

Reacties welkom

