Het dubbele vertrouwen van de Zwitsers

Laatst hing er een briefje in de gang dat meldde dat een firma de verwarming in elk appartement zou komen nakijken. En dat betekende dat de werkmannen in elk appartement binnen moesten kunnen.

Als je niet aanwezig was op de aangekondigde dagen, moest je je sleutels maar aan de buren geven of ze gewoon achterlaten bij de conciërge. Dan konden zij binnen, want anders zouden ze extra kosten factureren.

Hmmm … eens even denken. Onze sleutels achterlaten voor een bedrijf dat we niet kennen, zodat zij ons appartement binnen kunnen zonder dat ik aanwezig ben? Ik dacht het niet!

Ik vond het vreemd.

Toen we met de régie alles aan het regelen waren voor dit appartement, begonnen we over Genève te praten. En die dame vertelde dat er tegenwoordig toch meer criminaliteit was dan een aantal jaren geleden. En dan vooral inbraken. Zij raadde dan ook iedereen aan om een extra beveiligingsslot op de deur te laten plaatsen.

Bovendien had ik aan de buren gevraagd of het misschien een jaarlijkse controle was. Neen. Het was de eerste keer dat dit gebeurde in de 17 jaar dat zij hier woonden.

Dus tegen inbraken moet je je beschermen, maar zomaar een sleutel achterlaten is blijkbaar normaal.

Ik heb dan maar een mail naar de régie gestuurd om te vragen of dat papier wel echt was. En om te zeggen dat ik mijn sleutel niet wilde afgeven.

Gelukkig ben ik wel bijna elke dag hier. Ik heb naar de firma gebeld om door te geven wanneer ik niet thuis zou zijn en gevraagd of ze daar alstublieft rekening mee wilden houden. Geen probleem. De vriendelijke dame noteerde het en dat was dat.

Ze hebben soms toch vreemde gewoontes, die Zwitsers …

2 gedachtes over “Het dubbele vertrouwen van de Zwitsers

    • Ik denk ook niet dat er iets gebeurd zou zijn, maar ik vind het echt wel vreemd. In België heb ik dit nog nooit moeten doen.

      Of misschien heb jij gewoon meer vertrouwen in de mensheid en ben ik te achterdochtig geworden :-)

Reacties welkom

