Circus

Op Plainpalais staat regelmatig een circustent, dus het lijkt me een populair tijdverdrijf hier. Enkele weken geleden (nog ruim vóór mijn vakantie, vandaar dat het weer lang geleden is dat ik nog geschreven heb) hebben we er eentje bezocht en het was de moeite!

Een overzicht van wat circus NOCK allemaal te bieden had:

Hoepels

Circus - burning hoopsHet begon met een dame die zich een experte in hoepelen mag noemen. Een hoepel van de grond ‘oprapen’ met haar voet terwijl ze al aan het hoepelen is? Geen probleem. Hoepelen met 20 hoepels? Makkie. Een brandende hoepel rondzwieren? Fluitje van een cent.

Ik kan een hoepel nog geen twee keer ronddraaien en dan zie ik er nog uit als iemand zonder enige controle over haar ledematen.

Paarden

Ik zal het hier maar ineens openbaar maken: ik heb het niet zo op paarden … Ik vind dat prachtige dieren, maar ik heb er een beetje schrik van. Ik bewonder ze liever vanop een afstand.

Dus toen de paarden op het toneel verschenen, zat ik met gemengde gevoelens. “Oooooh, hoe mooi”, gevolgd door “Oooooh, ik hoop dat die niet over de barrière springen”. Toen er eentje wat vreemd begon te draven was dat niet echt geruststellend.

Tijdens deze act heb ik ook geleerd (hoewel ik dat eigenlijk al wel wist) dat ik geen geduld heb met mensen die regels overtreden. Voor de show werd er namelijk gezegd dat er foto’s genomen mochten worden, maar zonder flash. Wat gebeurt er vanaf het moment dat de eerste artiest een voet in de piste zet? Flashes vanuit alle hoeken. Daar word ik dus zenuwachtig van.

En vooral bij die paarden. Misschien schrikken die beesten wel van zo een flash, en dan? Ik heb dus naar iemand achter ons gesist “No flash!” Het hielp. Voor ongeveer een kwartier. Zucht.

Clowns

Circus - clownsTussendoor kwamen natuurlijk ook twee clowns die het geheel een humoristische toets moesten geven. En dat lukte. Ik heb er in ieder geval hard mee moeten lachen.

 

Diabolo

Circus - diaboloEen act met een diabolo lijkt misschien een beetje saai na brandende hoepels, maar dat was het niet. De moves die die man uithaalde met dat ding waren spectaculair. Als ik het moest doen, zou een deel van het publiek met een hersenschudding naar huis gaan, denk ik…

 

Paaldansers

Circus - pole dancingDaarna kwam er een koppel dat gracieus en atletisch paaldanste. En ook hier was ik verbaasd over de acrobatische dingen die we te zien kregen. En hoe lenig die circusartiesten zijn!

 

 

Kamelen en ezels

Hoewel ik er eigenlijk tegen ben dat er dierenacts opgevoerd worden in een circus (de levensomstandigheden van die beesten lijken me helemaal niet zo schitterend), vond ik het toch schattig toen de ezels tussen de kamelen liepen.

Dat was dus een act waarbij ik met een gemengd gevoel achterbleef …

Acrobaten

Circus - acrobats 2Maar daar kon ik niet al te lang bij stilstaan, want de volgende acrobaten stonden alweer klaar. Een groep mannen die door hoepels sprongen met het grootste gemak van de wereld. En de limbo danste onder een brandende stok … op enkele centimeters van de grond. * slik *

 

Luchtacrobaat

Circus - curtain dancingEn dan volgde er een dame die een adembenemende choreografie uitvoerde in een soort gordijn. In de lucht dus … Zonder vangnet. Op momenten was Cirque du Soleil er niets tegen, denk ik.

 

 

Fiets

Circus - bike balancingAls ‘voormalige balletdanseres’ (kuch) heb ik wel een idee over hoe belangrijk balans is, maar het begrip kreeg een nieuwe dimensie toen we twee personen zagen die verbazingwekkende stunts uithaalden op een fiets.

Hubbie kreeg er zowaar klamme handjes van, met zijn ongeval in gedachten die hem twee gebroken ellebogen opleverde.

Balanceerwerk

Circus - balancingEn blijkbaar zijn er nog meer dingen waarop je kan balanceren, zoals je (gedeeltelijk) op de foto kan zien. Volgens mij moet ik mijn woorden uit de vorige alinea terugnemen en toegeven dat mijn begrip over balans minimaal is.

 

 

Koker

Circus - dangerous stuff

Als laatste waren er twee heren die ronddraaiden in een soort koker. Gevaarlijke toestanden, leek me, en de artiest speelde het spelletje goed mee toen het publiek gezamenlijk een geschrokken ‘oh’ liet horen.

 

 

 

Het was de moeite, dames en heren.

(Photo credit: ticket corner)

Reacties welkom

