Comedy en français

Als lachebekje hou ik wel van stand-up comedy en in België hebben we hier en daar een show meegepikt. Over de Zwitserse comedycultuur wist ik niets, maar ondertussen ken ik Marie-Thérèse Porchet, een heel populair typetje gespeeld door Joseph Gorgoni.

Marie-Thérèse PorchetGisteren zijn we naar haar nieuwste voorstelling gaan kijken: 20 ans de bonheur. Ze heeft dus al een lange carrière achter de rug en haar karakter is in de loop van de jaren flink geëvolueerd:

Marie-Thérèse is in de vijftig en woont in Gland in het kanton Vaud. Ze verkoopt Tupperware. Ze heeft een homoseksuele zoon, Christian-Christophe, die samen is met Quentin. Van haar man Rüdi, een Duitstalige Zwitser, is ze ondertussen gescheiden. Ze had ook een hondje, Bijou, maar dat is ondertussen gestorven en ze hangt uren aan de telefoon met haar beste vriendin Jaqueline. In 2005 kreeg Marie-Thérèse een depressie en is ze in de sekte “De vrienden van de zon” beland.

Maar goed, de show gisteren was helemaal in het Frans en voor de locals is het ook grappig omdat er wat dialect van Genève tussen kruipt. Voor de locals dus, iets minder voor een Belgische die zich net kan behelpen om basisgesprekken te voeren in het Frans en die weinig afweet over de politieke en culturele namen.

IMG_0456En toch deden mijn kaken op het einde van de show pijn van het lachen! Want buiten de grapjes die ik wel verstond (en die ik grappig vond), moest ik ook gewoon lachen omdat de rest van de zaal lachte.

Voor mij zaten twee jongedames, waarvan eentje zoveel plezier had én een aanstekelijke lach had, dat ik niet anders kon dan meelachen. Er hing een komische sfeer in de zaal die je gewoon meesleurde. En het helpt ook wel dat Marie-Thérèse af en toe ‘visuele humor’ brengt; dan heb je niet veel woorden nodig natuurlijk.

Voor herhaling vatbaar!

4 gedachtes over “Comedy en français

Reacties welkom

