Tussen werk en sociale uitjes

Mijn excuses, lieve lezertjes… Het is alweer lang geleden dat jullie nog iets konden vernemen van de grote avonturen hier op het Helvetische grondgebied. Maar op zich mogen jullie er blij om zijn, want dat betekent dat ik druk bezig ben met werkopdrachten en sociale aangelegenheden.

Vooral dat tweede is interessant, natuurlijk, dus daarom een kort overzicht:

IJSHOCKEY

Ongeveer een week geleden speelde Genève thuis tegen Fribourg, de ploeg die momenteel aan de leiding staat in het klassement. We vergezelden een bevriend koppel uit Finland, waar ijshockey een van de populairste sporten is, dus deze keer kon ik allerlei vragen stellen over de wedstrijd en nog een zinnig antwoord krijgen ook!

Deze wedstrijd was een pak geanimeerder dan de vorige die we gezien hebben en binnen de kortste keren moesten de scheidsrechters al interveniëren in een gevecht. Spannend!

Het tempo was opnieuw snel, de contacten iets vijandelijker en de sfeer even uitgelaten.

Fribourg maakte het eerste doelpunt en tijdens de rest van de wedstrijd bleven de punten langs beide kanten zich opstapelen, tot het op het einde gelijkspel was. Daardoor gingen we naar overtime en wie dan het eerst scoort, wint.

En dat was Genève!

Feest!

 

BALLET

De dag erna gingen we lekker de culturele toer op en waren we uitgenodigd om naar de première te gaan kijken van een dubbele uitvoering: Les Noces en Le Sacre du Printemps.

Onze vriendin le maître de ballet had meegewerkt aan het eerste stuk en dat konden we natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan.

Ik wist niet wat ik moest verwachten en werd tijdens het eerste deel verrast door een samenhangend verhaal in een redelijk moderne uitvoering. Het ging over relaties en trouwen in de moderne samenleving en ik kwam ogen te kort om alles te volgen.

Niet te veel solo’s, grote interactie tussen alle dansers, onconventionele partnerkeuze (mannen die met mannen dansen, vrouwen die mannen opnemen enz.) en prachtige kostuums. Het was schitterend.

Het tweede deel was een beetje rauwer en ik vond dat iets minder interessant. De uitvoering was nog steeds prachtig, maar het waren vooral solo’s en de niemendalletjes van kostuums (net genoeg om alle strategische lichaamsplekken te bedekken) leidde de aandacht af van het verhaal.

Dat verhaal was niet zo duidelijk als in het eerste stuk, waardoor het voor mij wat te abstract bleef. Desalniettemin heb ik er wel van genoten natuurlijk.

Achteraf mochten we opnieuw deelnemen aan de afterparty, maar jammer genoeg was het niet in de schitterende zaal van vorige keer. De champagne vloeide anders wel even hard en ook het eten was lekker (zalige desserts!), dus het was een meer dan geslaagde avond.

Jammer genoeg blijft onze vriendin niet in Genève en was dit waarschijnlijk onze laatste balletparty…

 

AFSCHEIDSFEESTJE

Dat ze weggaat werd de volgende dag bekendgemaakt in het balletgezelschap en om haar achteraf wat morele steun te bieden, hadden we met een aantal vrienden afgesproken om iets te gaan drinken.

We waren uiteindelijk met zes om in de wijn te vliegen (enfin, eigenlijk met vijf, want ik hou het hier altijd op nestea) en mee te leven met het verhaal van het afscheid. Een tijdje later kwam er nog iemand bij en tegen die tijd hadden de meesten wel honger. Het duurde niet lang om te beslissen dat we gezamenlijk een kaasfondue zouden bestellen.

Daar heeft iedereen van genoten en achteraf was de pret nog niet gedaan. De avond was nog jong en een deel van het gezelschap wou uitgaan. We zijn uiteindelijk in een bar beland waar zondagavond gelijkstaat aan salsa-avond.

Hubbie en ik deden ons best om de pasjes van de danscursus uit ons geheugen op te vissen, maar dat was geen succes. Improvisatie was dus de boodschap en met een professionele danslerares aan onze zijde, ging dat behoorlijk goed.

Het was ontzettend plezierig, maar het was ook zondagavond en de volgende ochtend zou de wekker genadeloos roepen, dus tegen middernacht zijn we toch maar vertrokken.

 

QUIZ

En maandag was het natuurlijk quizavond, ondertussen een soort traditie.

We hebben weer niet gewonnen. Ooit lukt het ons wel…

 

VERJAARDAGSFEESTJE

Woensdag dan. Die avond waren we uitgenodigd op het verjaardagsfeestje van mijn Spaanstalige tandempartner.

En ik denk dat ik een groep gevonden heb die minstens even luid is als mijn familie! Iedereen was druk aan het uitleggen – de ene al wat luider dan de andere – en aan het lachen en dat allemaal samen zorgde voor een luid spektakel.

Maar het was positief, iedereen had plezier en we hebben weer wat nieuwe mensen leren kennen. Ik heb ook geprobeerd om wat conversaties in het Spaans te volgen, maar ik verstond er geen jota van. Dat ging me toch wat te snel. Dus ik heb het maar op Engels gehouden die avond…

Er waren tapas om van te smullen (en smullen is echt het juiste woord, njammie) en voldoende drinken om het hele appartementsblok te voorzien.

Opnieuw was het bijna middernacht eer ik naar dromenland kon vertrekken.

 

DRINK YOUNG UN

En toen was het nog niet gedaan! Onverwachts – voor mij althans – konden we naar een drink gaan van de “jonge VN’ers” en het was mooi meegenomen dat ze hadden afgesproken in een bar heel dicht bij ons thuis.

Daar kwamen we bekend volk tegen, maar ook hier heb ik weer wat nieuwe mensen leren kennen, o.a. een Nederlander die tijdelijk bij het CERN werkt. Hij heeft me proberen uit te leggen wat hij daar juist doet, maar dat kon mijn brein toch niet helemaal vatten.

Ik vond het wel fijn dat ik Nederlands kon praten met iemand buiten Hubbie en de katten.

 

Maar goed, dat waren dus de sociale escapades van de voorbije twee weken. Daarna was het wel even genoeg geweest voor mij en het weekend heb ik dan ook vooral binnen doorgebracht; lekker rustig, zodat de sociale batterijtjes weer konden opladen voor de komende week…

Reacties welkom

