Dromen en teleurstellingen

The feet of Anna Cappellini

*

Als tiener (en vroeg-twintiger) keek ik naar bijna alle kampioenschappen kunstschaatsen. Wel enkel naar het mannenprogramma, omdat ik de vrouwen te serieus vond en de koppels te saai.

Mijn mama nam dan een volledige uitzending op, meestal van Eurosport, zodat ik na school of in het weekend ernaar kon kijken. Ik spoelde al vlug door naar het einde, omdat dan pas de ‘grote namen’ hun talent konden tentoonspreiden. In die tijd waren dat o.a. Yagudin, Lambiel, Plushenko, Joubert en Goebel.

Plushenko

**

Mijn absolute favoriet was Evgeni Plushenko.

(Hier en hier zie je waarom: technisch fantastisch en buitengewoon amusant)

Een paar weken geleden kwam ik een advertentie tegen van Art on Ice, een show rond kunstschaatsen, en via de website ontdekte ik dat mijn ‘idool’ op het programma stond!

De tickets waren natuurlijk snel besteld en na weken wachten zaten een vriendin en ik woensdagavond eindelijk op de tribune van de ijspiste in Lausanne, te bibberen van de kou.

De show begon en ik kon niet geloven dat ik Plushenko live aan het werk zou zien. Ik bleef vol spanning wachten tot aan de pauze, maar hij maakte zijn opwachting niet in het eerste deel. Ik vond het een beetje vreemd, maar veronderstelde dat hij dan heel wat tijd in deel twee zou krijgen.

Jammer genoeg was ook dat niet het geval en voor ik het besefte, werd het slotstuk ingezet. Huh? Hoe kan dat? Waar is Plushenko? Ik wil Plushenko!

Je kan je wel voorstellen dat ik nogal teleurgesteld was na de show…

Achteraf las ik op de website dat hij een rugblessure heeft en zich daardoor ook heeft moeten terugtrekken uit het Europees kampioenschap:

Amodio to replace Plushenko

Great Jewgeni Plushenko at the Europeans had to withdraw following the short hampered by a back injury. Plushenko due to this injury will also be unable to be with Art on Ice this year. This is definitely a sad fact for himself, for all his fans and for ourselves. We wish Plush a short recovery and all the best and hope to have him next time…

De show was voor de rest wel nog uitstekend, hoor, ik heb er zeker van genoten. Voor mij waren er vier uitvoeringen die met kop en schouders boven de rest uitstaken:

2cellos, geen kunstschaatsers, maar wel de moeite waard om te vermelden. Ze speelden grandioos, o.a. hun versie van Smooth Criminal.

Vladimir Besedin & Alexei Polishuk, acrobaten op het ijs. Schitterende voorstelling; je kan hier en hier twee voorbeelden bekijken.

Stéphane Lambiel, grote naam in het kunstschaatsen. Hier zie je een stuk dat hij in de show Art on Ice heeft gereden.

Emanuelle Balmori, een dame die een adembenemende show opvoert met een hoepel. Hier een filmpje uit 2010.

Mijn ‘droom’ is dus niet uitgekomen, maar misschien krijg ik ooit nog wel eens een kans.

* Photo credit: www.langsleysports.com/#/client/template.xml?aaa=portfolio/58585

** Photo credit: evgeni-plushenko.com/img/foto/big/1148.jpg

Reacties welkom

