Mijn utopie voor het nieuwe jaar

December is voorbij, oudejaarsavond is gevierd en het jaartal gaat een cijfertje naar boven.

Het is een avond die ik niet uitbundig vier, omdat ik niet van grote menigtes hou; de mogelijkheden zijn dan beperkt. De laatste jaren is voor mij ook de symbolische betekenis van dat moment vervaagd: een nieuw jaar, het moment om te veranderen, om wensen te bedenken en lijstjes met voornemens te maken.

Ik neem mezelf niets meer voor. Als ik iets beter, frequenter of misschien net minder frequent wil doen, dan zal ik daar wel mee beginnen op de dag dat ik het bedenk. Ik bezin me op meer dagen dan enkel op nieuwjaarsdag, dus mijn lijstje wijzigt regelmatig.

Natuurlijk snap ik wel dat het motiverend kan zijn om een plechtig moment te kiezen om officieel bekend te maken wat je wil verwezenlijken dat jaar, maar nadat de drukte opnieuw plaatsmaakt voor kalmte en de routine weer in onze levens sluipt, zitten die beloftes meestal goed verstopt.

Ook alle beste wensen voor iedereen vind ik soms een vreemd concept. Ik wil elke dag het beste voor iedereen die ik ken en wens harder voor geluk in moeilijkere tijden, voor gezondheid op miezerige dagen en als het even kan, zou ik liever alle wensen persoonlijk maken.

Ik begrijp dat het wat gemakkelijker is om al het goede op één moment te wensen, zodat men de rest van het jaar zijn eigen lijstje kan afwerken en niet elke keer aan die andere wensen moet denken.

Maar goed, ik bedoel dit allemaal niet negatief of cynisch en wil de feestvreugde die overal nog hangt zeker niet onderdrukken. En dat meen ik, want hoewel ik niet altijd de meerwaarde zie in lang gevestigde tradities, kijk ik het liefste naar al het positieve in de wereld en al het vreugdevolle in het nieuws. In mijn utopie maakt iedereen zijn eigen keuzes zonder commentaar van anderen, is rechtvaardigheid een universeel goed geijkte intuïtie en leeft iedereen op gele wolkjes (enkel omdat ik roze geen mooie kleur vind).

Dus als ik dan toch iets moet bedenken om voor iedereen mee te geven op de eerste dag van een nieuw jaar, dan is het dit:

Mensen, wees alsjeblieft lief voor elkaar!

Een gedachte over “Mijn utopie voor het nieuwe jaar

Reacties welkom

