Een Italiaans feestje en andere fijne momenten

fijne feestdagenKerstvakantie… Het moment dat Genève leegloopt en verlaten achterblijft… Naar het schijnt. Ik zou het zelf niet weten, omdat ik de kerstdagen ook ergens anders doorgebracht heb.

Een week in België, met tijd voor de familie en niet te veel sociale verplichtingen, zodat we niet uitgeput terug naar huis zouden komen.

De verwelkoming was zonder twijfel een van de hoogtepunten: de jaarlijkse quiz/feestavond van de studenten Italiaans in avondschool in Lier. Hubbie heeft die lessen ook anderhalf jaar gevolgd en hoewel hij er nu dus niet meer studeert, waren we toch allebei uitgenodigd om hen te vergezellen.

We kwamen rechtstreeks van de luchthaven toen we het klaslokaal binnenstapten (waar we overigens applaus kregen; ik vraag me af wat Hubbie tijdens die lessen allemaal gedaan heeft om dat te verdienen) en we konden dadelijk mee instappen in de quiz. Net zoals hier in Genève was mijn inbreng minimaal, maar het was gezellig en leerrijk en meer heb ik niet nodig voor een geslaagde avond.

En toen was het nog eens niet gedaan! Na de quiz gingen de tafels en stoelen aan de kant en bleek de quizmaster ook nog dj van dienst te zijn. Hapjes, drank en interessante mensen in overvloed, dus het werd alsmaar beter.

Na het feestje gingen we naar de Bed and Breakfast en konden we lekker lang uitsla… uhm, nee, toch niet, want om 10.00 u kwam het ontbijt en om 11.00 u moesten we uitchecken. Zes uurtjes slaap dus; voor sommigen betekent dat misschien wel uitslapen, voor mij is dat toch een paar uurtjes te kort.

De volgende dag begon dan het kerstshoppen. Hoewel er toen weinig cadeautjes aangeschaft zijn, werd mijn kleerkast wel met een paar dingetjes uitgebreid, woehoe. De vermoeidheid zorgde ervoor dat het enthousiasme niet zo prominent aanwezig was en dus zijn we maar op tijd naar onze volgende verblijfplaats getrokken (de schoonfamilie), waar we na al die tijd nog eens frietjes van de frituur gegeten hebben.

Wijnegem Shopping Center was het programma voor de volgende dag, want onze cadeautjes kochten zichzelf natuurlijk niet. Ik hoor sommigen al zuchten als ze zich de drukte voorstellen (dat was toch mijn reactie toen ik de parking zag), maar het was zo erg nog niet. Wij kwamen aan om 11.00 u en konden gemakkelijk van winkel tot winkel dartelen. Toen we terug vertrokken in de namiddag werd het dartelen eerder slalommen en was ik blij dat onze taak volbracht was. De rest van de dag was gereserveerd voor “quality time”, die heel kwaliteitsvol was.

Dan was het zondag en stond er enkel een verjaardagsfeestje op de planning. Daar konden we ons te goed doen aan een heerlijke kaasschotel en drinken à volonté en kregen we nog aangenaam gezelschap erbovenop: iemand die op dezelfde school gezeten heeft als ik, dus dat was even herinneringen ophalen, en iemand die veel gereisd heeft en veel grappige, interessante verhalen te vertellen had. Alweer een geslaagde avond met andere woorden.

De 24ste was voorbehouden aan de écht allerlaatste kerstinkopen en opnieuw had ik geluk met het aantal volk dat op de been was die dag. Ik had me al voorbereid op het ergste, maar nee, hoor, ik kon gemakkelijk door de winkelstraat slenteren zonder me te moeten ergeren. Het leven valt af en toe behoorlijk mee…

Kerstavond vierden we met de familie, een teveel aan Chinees eten en plezier met Galgje en een lichtzwaard. Rustig en amusant, net zoals ik het graag heb.

Voor het tweede deel van de vakantie verhuisden we naar Limburg om tijd door te brengen met de andere kant van de familie. Ook in het ouderlijk huis heerste er een gezellige kinderdrukte en – zoals dat precies hoort bij speciale gelegenheden – was er meer eten gemaakt dan wij als gasten op kregen.

De cadeautjes werden uitgepakt en knuffels uitgedeeld, waarna we al afscheid moesten nemen van een deel van het gezelschap.

De volgende dagen passeerden sereen: ik sprak af met een vriendin en ontdekte opnieuw de wondere tv-wereld die Animal Planet heet.

Een weekje nadat we aangekomen waren, stonden we terug op de luchthaven en piepte ik – zoals altijd – bij de security, maar gelukkig verliep de rest zonder verrassingen. We hadden een half uurtje vertraging, maar dat was niets in vergelijking met de passagiers van de vlucht voor ons die ondertussen al vier uur aan het wachten waren…

Toen we thuiskwamen, waren onze katten precies blij ons terug te zien, maar waarschijnlijk projecteerde ik gewoon mijn eigen gevoelens. Ik besefte dat ik ze echt gemist had en beloofde om hen nooit meer zo lang alleen te laten. Tot de volgende vakantie geboekt moet worden waarschijnlijk…

2 gedachtes over “Een Italiaans feestje en andere fijne momenten

Reacties welkom

