Geef me mijn geestelijke gezondheid terug!

Het proces van mijn werkvergunning is bijna rond, denk ik (met al de kastjes en muren weet ik natuurlijk niets meer zeker*) en ik kijk nu al uit naar het moment dat ik mijn grondig voorbereid en uitgebreid dossier in de postbus kan duwen.

Na zeven maanden kan ik dan eindelijk beginnen te werken en dat kan mijn geestelijke gezondheid alleen maar ten goede komen.

In het begin had ik echt geen behoefte om te werken aan vertalingen of correctiewerk, omdat er zoveel andere dingen te doen waren: een appartement zoeken, winkels zoeken in de buurt, de stad verkennen … Met poetsen, boodschappen doen en immowebsites afschuimen kwam ik de dagen gemakkelijk door.

Eens we ons appartement hadden, kreeg ik mijn tijd nog steeds vlot om met het inrichten ervan.  En lezen of tijd doorbrengen met de poezen.

Maar eens het appartement op orde stond en ik mijn favoriete supermarkten kende, had ik toch wat te veel tijd over op een dag. Het vreemde is dat me dat ‘vroeger’ een zalige situatie leek: voldoende tijd hebben om te luieren, op het gemak te poetsen en te wassen, te doen waarvoor anders geen tijd was.

En nu ik die tijd heb, verdwijnt mijn routine. Ik heb geen deadlines meer, geen druk, ik móet niets en dat is nefast voor mijn productiviteit. Dingen die op een halfuur afgewerkt kunnen worden, blijven liggen op de stapel met de gedachte “ja, ja, daar heb ik nog tijd genoeg voor”. Boeken die ik wil lezen, blijven in de kast staan omdat ik op dat moment precies toch niet in de stemming ben voor dat specifieke genre.

Tot januari komt er dan ook nog eens bij dat er geen Spaanse les is (examen is gedaan en het is winterpauze), dus zelfs dat routineus dagdeeltje valt nu weg. Zo komt het dat ik wel eens opnieuw in slaap val in de zetel, er ineens een halve dag verdwenen is en ik niet méér energie heb dan als ik niet geslapen zou hebben.

Ik kijk dus uit naar het “postbusmoment” en naar opdrachten voor mijn spiksplinternieuw bedrijfje, zodat ik mijn dag volledig kan invullen, zodat ik deadlines krijg om naartoe te werken, zodat ik efficiënter word en zodat mijn geestelijke gezondheid gewaarborgd wordt.

 

PS: dit klinkt misschien allemaal wat depressiever dan het in werkelijkheid is; ik ben nog steeds dolgelukkig hier, maar wat intellectuele uitdaging verwelkom ik met open armen.

 

*Andere posts hierover:

Ik wil gewoon werken…

Bestaat er ergens een goed georganiseerde overheidsdienst?

Mijn werkvergunning deel-ik-weet-niet-hoeveel-omdat-ik-ben-gestopt-met-tellen

3 gedachtes over “Geef me mijn geestelijke gezondheid terug!

    • Ironisch genoeg beweeg ik meer als ik minder tijd heb. Te veel tijd eindigt bij mij in een soort apathie en ‘energieloosheid’. Maar goed, de druiven, appels en mandarijntjes staan op tafel: vitamientjes krijg ik al voldoende binnen :-) Dat is ook goed voor een gezond lichaam…

Reacties welkom

