Ballet achtervolgt me en dat vind ik niet erg

Weet je wat het leuke is aan iemand kennen die in een balletgezelschap werkt? Dat ik naar repetities kan gaan kijken in het Grand Théâtre de Genève.

Hoe lang het ook geleden is dat ik zelf nog dansschoenen en spitzen aan mijn voeten had, ik denk nog regelmatig aan ballet. Ik mis het ondertussen al minder dan in het begin, maar regelmatig dient onze ruimte in de living toch eens voor een rond de jambe of een grand battement (maar dan moet ik natuurlijk wel voorzichtig zijn met de tv…).

Nu ja, doordat ik al jarenlang geen training meer gehad heb en mijn lenigheid te wensen overlaat, vervagen de ideeën om het opnieuw op te pikken vanzelf een beetje. Ik heb natuurlijk wel nog altijd de fantastische herinneringen aan mijn jaren in de balletzaal en op het podium, ook al was het dan op amateurniveau.

Dus toen ik aan R. (de maître de ballet) vroeg of er ook wel eens open repetities gehouden werden, was ik blij verrast met het positieve antwoord. L. was ook geïnteresseerd en we spraken af dat we donderdag (gisteren) zouden komen.

We werden begroet door Fernanda, een van de danseressen waar ik op de receptie van Giselle mee gebabbeld had, en gingen in een zetel aan de kant zitten om alles te kunnen bekijken. Ik kon niet goed volgen, omdat ik niet wist waarover het allemaal ging, maar dat deed er uiteindelijk niet echt aan toe.

Ik vond het fascinerend en heb ervan genoten. Volgende week vertrekt het gezelschap op tournee en ze beginnen het seizoen opnieuw in januari. Ik heb al tegen R. gezegd dat ik dan ook eens naar een les kom kijken.

Dus zelfs na al die jaren maakt ballet nog steeds deel uit van mijn leven en daar heb ik absoluut geen problemen mee…

Reacties welkom

