Humor in het leven

IJshockey is een populaire sport in Genève (en in de rest van Zwitserland ook, denk ik) en we hebben de lokale bevolking al regelmatig zien en horen vertrekken en/of terugkomen van een wedstrijd. Dat wilden we ook wel eens proberen, maar het stond niet heel hoog op ons lijstje.

Ik verzin het niet.

Tot we zagen dat de lokale club (Genève Servette Hockey Club, kortweg GSHC of Servette; eerste in het klassement) tegen de Kloten Flyers speelden (achtste in de ranking). Dat is gewoon het leven dat humor aanbiedt op een presenteerblaadje en dat lieten we dus niet aan ons voorbijgaan.

Gisterenavond vertrokken we daarom naar het stadion, ongeveer tien minuten wandelen, en we zouden tickets aan de kassa kopen, wat geen enkel probleem was, hoewel sommige tribunes al uitverkocht waren. We hebben de goedkoopste tickets genomen: 20 CHF (16,5 euro) per ticket op de staantribune.

Interventie toen de goal uit het ijs losgekomen was.

Hubbie en ik kenden beide niets van ijshockey, hadden geen idee wat de regels zijn en wisten enkel dat een wedstrijd ongeveer twee uur duurt. Dit is wat ik weet na de match:

–       elk team heeft zes spelers op het veld (inclusief keeper);

–       er zijn drie scheidsrechters;

–       tijdens de wedstrijd worden spelers continu gewisseld;

–       een wedstrijd bestaat uit drie perioden van twintig minuten;

–       tijdens een periode wordt bij elke spelonderbreking de tijd gestopt;

–       tussen de perioden is er een pauze van een kwartier;

–       als het na de derde periode gelijkspel is, zijn er verlengingen en wie de eerste goal maakt, wint.

Een beetje reclame tijdens de pauzes…

Hoewel ik niet goed kon volgen en ik de puck meer niet dan wel zag (klinkt dat bekend?), vond ik het fantastisch. En door ons gebrek aan kennis was de beste strategie om gewoon de rest van de tribune te volgen, waardoor we mee ‘boe’ riepen als de rest dat deed en ook mee juichten als we de andere armen de lucht in zagen gaan.

De mascotte en ik.

Wij stonden tijdens de wedstrijd vlak naast supporters van de tegenspelers, die enorm veel ambiance maakten: trommels, vlaggen, liedjes … Het was dan misschien niet van de juiste club, maar sfeer was er wel. Tussendoor kwam er dan ook nog eens een mascotte langs en konden we genieten van pompondanseressen.

Allemaal op een hoopje.

Ik heb er echt van genoten. Ik vond het tempo goed, de actie voldoende en vooral: de spelers waren geen watjes die voor het minste op de grond vielen. Ik denk dat je mij daar nog wel zal vinden dit seizoen…

Oh ja, Servette heeft verloren. Het ging van 1-0 naar 1-1 en 1-2 tot 2-2 op het einde van de laatste periode. In de extra tijd maakte Kloten (hahahahaha) de beslissende goal.

2 gedachtes over “Humor in het leven

Reacties welkom

