Mijn werkvergunning deel ik-weet-niet-hoeveel-omdat-ik-ben-gestopt-met-tellen

Adem in… en adem uit…
Daarmee zal ik het wel overleven…

Nee, dat ding is nog steeds niet in orde.

Na de telefoonramp ben ik een paar dagen later maar gewoon naar het kantoor gereisd om persoonlijk uitleg te vragen. Ik was gelukkig vroeg daar en kon snel ‘geholpen’ worden.

Natuurlijk wist deze mevrouw me weer andere informatie te geven dan ik tot dan toe verzameld had. Het formulier was nog steeds het juiste, maar als het om een permis Ci ging, moest ik wel mijn verblijfsvergunning mee in het dossier steken, een overschrijving uitvoeren en een brief van de régie toevoegen.

“Maar de huurovereenkomst steekt er al bij, hoor.”

Niet genoeg, er moet een brief bij dat de régie akkoord gaat met mijn activiteiten. Ik kon me niet inhouden en heb eens diep gezucht.

“Ja,” zei de mevrouw, “ik weet dat het belachelijk is.”

“Nee, hoor, niet belachelijk, gewoon irritant dat uw collega me dit niet twee maanden eerder gezegd heeft.”

Dit stoort me dus enorm: van iedereen een andere uitleg krijgen en na vier maanden nog steeds niet dichter staan bij de eigenlijke vergunning. Ik vind het helemaal niet erg om formulieren in te vullen en documenten te verzamelen voor een dossier (ik heb in een administratieve organisatie gewerkt en weet dat dit nu eenmaal nodig is om de wereld draaiende te houden), maar ik kan er niet goed mee om dat ik al drie verschillende ‘procedures’ heb moeten volgen.

Hoe dan ook, ik heb contact opgenomen met de régie om te horen of zij me het verlossende papier konden bezorgen, maar dat was blijkbaar niet zo simpel. Het is namelijk zo dat je geen commerciële activiteit mag uitvoeren vanuit een woonappartement. Dat staat in de wet.

En bovendien sta ik niet mee op het huurcontract (de handtekening van Hubbie was voldoende om alles toen in orde te maken), dus zij kunnen over mij geen document opstellen.

De oplossing is dan het contract aanpassen en mijn naam toevoegen. Als dat dan volledig in orde is, kunnen ze een briefje maken waarop vermeld staat dat ze ‘genoteerd’ hebben dat ik vertalingen en tekstcorrecties zal uitvoeren vanuit het appartement, maar dat is geen toestemming (ah nee, want dat is tegen de wet).

Om helemaal goed te zijn, zou ik dus nog eens naar het OCP moeten bellen om te horen of zo een verklaring genoeg is, maar ik denk dat ik het gewoon maar zal riskeren en veronderstellen dat dit inderdaad hetgeen is wat ze nodig hebben.

Mijn hoop nu: een werkvergunning tegen het einde van het jaar. Stel je voor, al na zes maanden een klein papiertje in handen krijgen om een aantal vertalingen en wat correctiewerk te mogen doen voor een bedrag waarmee de overheid eens goed zal lachen omdat ik daar nog geen rekening mee zou kunnen openen…

4 gedachtes over “Mijn werkvergunning deel ik-weet-niet-hoeveel-omdat-ik-ben-gestopt-met-tellen

Reacties welkom

