Bestaat er ergens een goed georganiseerde overheidsdienst?

Hoera! Mijn brief over de goedkeuring van mijn aanvraag van mijn werkvergunning (kan je nog volgen?) is aangekomen. Dit wil zeggen dat ik toestemming krijg van een of andere instantie om bij het bevolkingsregister mijn werkvergunning aan te vragen.

Mijn dossier is voorbereid, ik heb enkel nog hulp nodig bij drie dingen op het formulier. Vol enthousiasme hing ik gisteren dus aan de telefoon om de laatste details toe te voegen.

Het was ongeveer 09.30 u en nadat ik het nummer had ingegeven kwam ik in een keuzemenu terecht. “Pour le français appuyez 1; for English press 2”. Hmmm, dit is belangrijk, dus toch maar Engels.

Toen kwam ik te weten dat die optie enkel dient om te kiezen in welke taal je de keuzemenu’s wil beluisteren; ik zou nog steeds te woord gestaan worden in het Frans. Ik vraag me toch wel af wat voor zin die optie dan heeft. Als je toch de hele uitleg in het Frans moet doen, dan zal een keuzemenu ook wel lukken, zeker?

Maar goed, ik werd opnieuw geconfronteerd met een aantal mogelijkheden. De meneer deed allerlei voorstellen die ik niet verstond, zowel vanwege zijn uitspraak als het geruis op de band. Ik heb dan maar naar alles geluisterd tot ik het juiste tegenkwam (dat bleek nummer 3 te zijn).

En jawel, daarna volgde weer een menu. Er was veel concentratie voor nodig, maar uiteindelijk achterhaalde ik ook hier de juiste keuze: opnieuw 3.

Dan werd me verteld dat ik ook naar de website kon surfen voor meer informatie of dat ik een e-mail kon versturen. Als ik een medewerker wilde spreken, moest ik aan de lijn blijven. Dat deed ik dus, maar die medewerker kwam niet.

Ik kreeg achtereenvolgens de boodschap dat iemand me zo snel mogelijk zou helpen, wachtmuziek, nog eens het internetadres, wachtmuziek, de boodschap dat alle medewerkers momenteel bezig zijn en het e-mailadres waar ik een mailtje naar kon sturen, wachtmuziek, nog maar eens het internetadres, wachtmuziek, de boodschap dat de lijnen overbezet zijn en dan niets meer. Het antwoordapparaat had opgehangen.

Huh?

Ik heb nog twee keer opnieuw geprobeerd, maar het eindresultaat bleef hetzelfde: “Nos lignes sont surchargées, veuillez rappeler plus tard.” (Gelukkig gingen de keuzemenu’s nu wel sneller.)

Namiddag heb ik geprobeerd om terug te bellen, maar toen waren de kantoren uiteraard niet meer bereikbaar.

Dus probeerde ik vandaag nog maar eens om 08.20 u, lekker vroeg. Ik kreeg nu wel een toon en verheugde me al op de vriendelijke hulp (kuch) die ik zou ontvangen. Met een glimlach wachtte ik af, om na vijf tonen opnieuw wachtmuziek te krijgen. En dan opnieuw aan het lijntje gehouden te worden.

Na drie keer heb ik opgegeven en heb ik maar een e-mail gestuurd. En weet je wat ik dan als automatisch antwoord terugkrijg? Dat vanwege het hoge aantal e-mails niet alle vragen onmiddellijk beantwoord kunnen worden!

Ik denk niet dat het nog frustrerender kan…

3 gedachtes over “Bestaat er ergens een goed georganiseerde overheidsdienst?

Reacties welkom

