Talenuitwisseling

Een hele tijd geleden had ik me bij een organisatie ingeschreven voor een talenuitwisseling. In mijn geval luidde de omschrijving: “ Jouw Frans voor mijn Engels.”

Vorige week vond ik een formulier in de bus met de gegevens van een dame hier in de buurt. En met het verzoek om contact met haar op te nemen, zodat we aan die uitwisseling konden beginnen en een evaluatie konden versturen naar de organisatie. Want die wil natuurlijk haar diensten blijven verbeteren.

Maar goed, uiteindelijk hadden we donderdag (eergisteren) afgesproken en om 15.00 u zat ik bij een oudere dame in haar appartement aan tafel voor een babbeltje. Het gemakkelijkste leek ons om eerst een tijdje in het Frans te spreken, waarbij zij mij verbeterde en daarna in het Engels, waarbij ik dan correcties mocht aangeven.

Dat verliep allemaal wel goed. We hebben onszelf uitgebreid aan elkaar voorgesteld en de tijd ging goed vooruit. Het leek dus een succesvolle onderneming.

En toch was het voor mij niet helemaal geslaagd. Ik had er mij iets anders bij voorgesteld en het voelt een beetje vreemd aan. Om te beginnen is zij dus een pak ouder dan ik. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je daarom niet met elkaar kan praten; ik denk dat ik veel van haar kan leren en dat ze een interessant leven heeft. Maar een ontspannen en ongedwongen babbel lukt bij mij precies toch beter met iemand van ongeveer dezelfde leeftijd.

Met dat in gedachten had ik ook het idee dat we misschien ergens gezellig in een cafeetje zouden zitten en niet gewoon aan de eettafel. En als ik er verder over nadenk, zou ik dit precies liever in een groep doen, dan één-op-één.

Dat laatste had ik natuurlijk moeten bedenken vóór ik me inschreef in dat programma, maar dat is moeilijk als je zoiets nog nooit eerder gedaan hebt.

Ach ja, we zien wel hoe het verder loopt. Volgende week staat er een nieuwe afspraak gepland en misschien komen er wel enorm boeiende gesprekken uit voort.

 

2 gedachtes over “Talenuitwisseling

Reacties welkom

