American football: nog een sport waar ik niets van begrijp

Ready, set, go! (Photo credit)

Geen enkele sport interesseert me veel, dus toen we werden uitgenodigd om een wedstrijd American football te gaan kijken, keek ik vooral uit naar een plezierig avondje.

Het spektakel was al een kwartier bezig toen we aankwamen en de meeste magen waren al aan het rammelen. Eerste punt op de agenda was dus pizza bestellen.

Ondertussen werden we op de hoogte gebracht dat de wedstrijd werd gespeeld tussen de New York Giants (het team waarvoor we moesten supporteren) en de Washington Redskins. Die informatie had voor mij verder geen enkele waarde, maar het is natuurlijk altijd interessant om te weten welke teams over het veld huppelen.

Bij de eerstvolgende pauze verduidelijkte onze gastheer eventjes de spelregels. Hubbie had er weinig moeite mee, ik besliste in de helft van de uitleg dat ik de basisregels wel zou proberen te achterhalen door aandachtig de beelden te bestuderen.

Touchdooooown! (Photo credit: U.S. Air Force photo/1st Lt. John Ross)

Theorie en praktijk liggen soms jammer genoeg ver uit elkaar, dus mijn plan mislukte. Wat ik ervan onthouden heb:

–       er zitten aanvallers en verdedigers in een team;

–       het ene team begint achter een bepaalde lijn en moet met de bal ongeveer tien meter verder geraken in een bepaalde richting;

–       dat team krijgt vier pogingen om de bal daar te krijgen;

–       als het team in één beweging tot aan het einde van het veld geraakt, is het een touchdown en krijgen ze zes punten;

–       na een touchdown mogen ze de bal tussen de palen proberen te stampen en als dat lukt, levert dat nog eens een extra punt op;

–       een field goal is drie punten waard, maar ik weet niet wat een field goal juist is;

–       de wedstrijd wordt heel regelmatig onderbroken omdat er penalties uitgedeeld worden, omdat de scheidsrechters een regel moeten opzoeken (in een blijkbaar enorm uitgebreid reglement) of om gewoon terug te keren naar de positie nadat de spelstrategie besproken is.

I’m flying! (Photo credit: EPA)

Door dit laatste vond ik dat het spel geen goed ritme had. Nu ja, ik begrijp het ergens wel: als je continu met al je kracht andere spelers moet belemmeren en dan ook nog eens zelf langs alle kanten besprongen wordt, heb je die adempauzes tussendoor wel nodig, denk ik.

Net zoals ik de voetbalgekte niet begrijp, weet ik ook niet wat supporters hier zo aantrekkelijk aan vinden. De explosieve korte sprints? Het jeugdsentiment van verstoppertje spelen wanneer je die kleine bal probeert te lokaliseren op een groot veld? Het hoopje spelers op het veld waaronder ineens iemand triomfantelijk met de bal in zijn hand verrijst? De strakke broekjes?

Wat het ook is, mij hebben ze niet kunnen overtuigen als nieuwe fan. Maar het was een fijne avond onder vrienden, dus ik sla een nieuwe uitnodiging zeker niet af. Misschien leer ik dan nog wat meer regeltjes en wie weet zie ik dan ook al wat beter waar de bal zich juist bevindt…

3 gedachtes over “American football: nog een sport waar ik niets van begrijp

Reacties welkom

