Slechte punten voor de dokter (update)

Vele jaren geleden hebben we met veel horror en ongerustheid ontdekt dat er een virus sluimert in mij dat zich manifesteert als ik te lang onbeschermd in de zon vertoef. Het lijkt een beetje op koortsblaasjes, maar dan op mijn voorhoofd.

De eerste keer dat dit gebeurde, wisten we natuurlijk niet wat er aan de hand was, hoe ernstig dit was en hoe lang het zou duren. Toen na een dag bleek dat het erger werd, hebben mijn ouders me naar de dokter van wacht gereden, die de diagnose stelde, wat pilletjes voorschreef en ons geruststelde dat het zou verbeteren. En het werd ook beter, dus ik kwam er met de schrik vanaf.

Sindsdien weet ik dat ik me moet beschermen als ik de deur uitstap en de zon schijnt. Ik heb dan ook een aantal hoedjes en een zonnecrème van minimum factor 30; alleen heel af en toe vergeet ik mijn hoedje eens, of smeer ik me niet voldoende in. In meer dan tien jaar, is dit drie keer voorgevallen; de derde keer zijnde vorige week.

Ik heb altijd de juiste pilletjes in huis, voor het geval ik ze onverwacht nodig heb, wat vorige week natuurlijk een goede zaak was. Jammer genoeg had ik er niet meer veel en moest ik een nieuw voorschrift krijgen, zodat ik weer wat reserve kon aanleggen.

Ik wil al een tijdje een lijstje aanleggen met de belangrijkste noodnummers en de telefoonnummers van een huisarts, tandarts en dierenarts, maar dat is er nog niet van gekomen. Dat betekende dat ik nog geen huisarts gekozen had en mijn zoektocht naar namen en referenties eindelijk zou beginnen.

Uiteindelijk leek het mij het interessantste om naar een medisch centrum te gaan hier enkele straten verder. Daar vulde ik een papiertje in met mijn gegevens en zocht ik een plaatsje in de wachtzaal uit, waar ik geduldig wachtte tot het mijn beurt was (dat duurde gelukkig niet lang). De dokter vroeg wat het probleem was en ik deed de uitleg in zo goed mogelijk Frans. “… maar eigenlijk moet ik dus gewoon een voorschrift hebben.”

Hij was niet overtuigd, vroeg hoe ik wist dat het dàt specifieke virus was (omdat de dokter in België dat gezegd heeft), zei dat hij dat nog nooit eerder op die plaats gezien had (uitzonderingen maken de regel, niet?) en vond dat ik toch maar een dermatoloog moest raadplegen (zonder ook maar een keer naar mijn uitslag te kijken, trouwens, want ik had er een pleister op gedaan en die is er tijdens heel de consultatie niet vanaf gekomen).*

Hij twijfelde dus aan mijn uitleg, ik twijfelde aan zijn competentie, maar het zaadje der twijfel was gezaaid: als het op gezondheid aankomt, kan je niet voorzichtig genoeg zijn. En dus zat ik even later weer in de digitale wereld om het nummer van een dermatoloog te zoeken. Na opnieuw veel wikken en wegen, leek het mij het beste om naar het universitair ziekenhuis te gaan.

En dan ging het als volgt: ik nam het stadsplan erbij, ging op weg, moest de weg vragen, vond het ziekenhuis uiteindelijk, stapte binnen, vroeg daar de juiste richting en wandelde na tien minuten opnieuw buiten omdat de ticketjes voor die dag al uitgedeeld waren (het was zonder afspraak).

De tweede poging de dag erna was een succes. Ik had een ticketje en wachtte op mijn consultatie, die twee uur later begon. Opnieuw heel de uitleg en “dat ik nu toch twijfelde en zeker wou zijn”. Hij nam een mesje, nam een staal en vroeg of ik echt zeker wilde zijn, want het was duur om dat te laten testen.

“Wordt dat terugbetaald door de verzekering?”

“Ja.”

“En hoeveel is duur?”

“Als het terugbetaald wordt, betaal je zelf ongeveer 30 CHF, de hele procedure kost ongeveer 300 CHF.”

Slik.

En nu moet ik binnen twee weken terug voor de resultaten, maar volgens mij had de dokter in België het toch bij het rechte eind. Wat dus wil zeggen dat de dokter in Genève niet zo goed gescoord heeft in dit verhaal en ik alvast niet meer naar het medisch centrum ga de volgende keer, maar toch nog wat opzoekwerk zal verrichten over artsen met een privé-praktijk.

*Hij heeft mij de medicijnen uiteindelijk wel voorgeschreven “op mijn eigen risico”.

 

UPDATE: Het is inderdaad wat de dokter in België geconstateerd had.  Zou ik een brief schrijven naar het medisch centrum?

4 gedachtes over “Slechte punten voor de dokter (update)

Reacties welkom

