De grote ontsnapping

Mijn Frans zal niet zo vlug verbeteren door bij SOS Chats te werken, maar mijn “Kats” daarentegen…

Ondertussen ken ik de mensen die ook op donderdag komen en daar probeer ik wat mee te babbelen. Dat gaat niet echt verder dan:

“Alles goed?”

“Ja hoor, en met jou?”

“Super!”

Iedereen is wel vriendelijk, hoor, en misschien vorderen de gesprekken nog wel, want uiteindelijk ben ik er nog maar vijf weken bezig.

Wilde kitten (foto van SOS Chats)

Vorige week was ik een kooi (eigenlijk een soort kamer waar verschillende poezen samen zitten) aan het poetsen waar een klein, schattig katje in een aparte kooi zat. Het zag er wel snoezig uit, maar als ik er voorbij kwam, begon het hard te blazen. Daar moest ik dus een beetje voorzichtig mee zijn, maar het was nog klein, dat zou wel lukken. Niet dus…

Het eerste gedeelte ging goed: alles uit de kooi halen. Daarna moest alles er natuurlijk ook terug in en daar ging het mis. Toen ik het deurtje opende en het katje probeerde binnen te houden, is het toch uit de kooi kunnen springen. Ongelooflijk hoe snel en flexibel die kittens zijn! Gelukkig heb ik het kunnen vangen en heb ik het zo voorzichtig mogelijk in zijn mandje gezet. Woehoe, ik kon verder met de rest van het werk.

En toen zag ik het drinkbakje staan dat ik nog niet terug in de kooi had gezet. Deurtje opnieuw open en jawel, het beestje was nog even snel en flexibel als vijf minuten ervoor. Klein verschil met de vorige poging: de deur van de ‘kamer’ stond nog open en toen kon het katje natuurlijk naar de gang spurten. Ik erachteraan en uiteindelijk is het een kamer naast zijn oorspronkelijke kooi beland. Ik wou het nog pakken om naar zijn eigen mandje te brengen, maar dat liet het niet toe.

Achteraf wist iemand te vertellen dat het een kitten is van een wilde moeder. De kittens blijven daar om ze te laten wennen aan mensen, zodat ze later geadopteerd kunnen worden. Op dit moment zijn ze al die drukte en mensen nog niet gewoon en zijn ze nog wild. Ik mocht het beestje in die kamer laten zitten en iemand met meer ervaring zou het wel terugzetten in de juiste kooi. Oef.

Vandaag was er gelukkig niet zo veel spectaculairs gebeurd. Het beperkte zich tot een kattengevecht in een van de kamers, een kat die precies spint en blaast tegelijkertijd en een kat die me de hele tijd gevolgd heeft en niets anders deed dan kopjes geven (heel schattig, maar moeilijk om te werken).

Ik zal proberen eens een aantal foto’s te nemen, maar ondertussen heb ik er een aantal gevonden op de website:

Een kat die een beetje op Mika lijkt (foto van SOS Chats)

En eentje die op onze Sammy lijkt (foto van SOS Chats)

Konijntjes die er zitten, sommige ook heel fluffy en heel schattig (foto van SOS Chats)

Gaston, de fret, die blijkbaar niet zo vriendelijk is en waar je niet te dichtbij mag komen (foto van SOS Chats)

Een van de twee varkens die er buiten rondlopen (foto van SOS Chats)

Een gedachte over “De grote ontsnapping

  1. Wat leuk dat je in zo’n opvangcentrum werkt! Met wilde straatkatjes hebben we hier ook heel wat ervaring. Zo nu en dan dropt een poezenmoeder hier een nest kittens op ons dak en dan is het altijd maar de vraag of ze terugkomt om ervoor te zorgen.

Reacties welkom

