Werk en plezier

Meer dan een jaar geleden, toen ik dus nog in België zat, ben ik beginnen zoeken om vrijwilligerswerk te doen en dan liefst in een dierenasiel. Alleen was dat praktisch niet zo gemakkelijk: in Lier is er geen asiel en dan moest ik helemaal naar Mechelen, ofwel met het openbaar vervoer waarbij ik een uur onderweg zou zijn (enkel) ofwel met een auto waarvoor ik zou moeten betalen. Dat heb ik dus nooit gerealiseerd.

Vermits ik hier wat tijd heb en me nog steeds wil inzetten voor dieren, ben ik beginnen zoeken naar asiels in Genève. Er zijn er twee grote: SGPA (Société Genevoise pour la Protection des Animaux) en SOS Chats. Deze laatste is ook nog eens fantastisch goed bereikbaar met het openbaar vervoer, dus mijn plannetje begon zich te vormen. Ik zou bellen en vragen of ze hulp konden gebruiken. Alleen heb ik dat wat uitgesteld (excuses!), tot ik woensdagavond op glocals.com ineens een ‘advertentie’ zag verschijnen van iemand die regelmatig naar SOS Chats gaat en vroeg wie zin had om mee te gaan. Uhm, ik! Wat gemaild en de volgende dag zat ik op de tram richting Meyrin.

Daar werd ik dadelijk begroet door een zwarte kat die duidelijk geniet van aandacht en me dus geen seconde alleen gelaten heeft. Toen mijn contactpersoon aangekomen was, heeft ze alles over de infrastructuur uitgelegd en zijn we begonnen. Het komt erop neer om in het adoptiegedeelte alle kamers te poetsen: kattenbakken verversen, eet- en drinkbakjes zuiver maken en eventueel aanvullen, kussens uitkloppen en mandjes eventueel schoonvegen, planken poetsen en kooien zuiver maken. Niet echt glamoureus, maar dat had ik ook niet verwacht.

De poezen hebben zowel binnen als buiten plaats om rond te lopen en zitten samen met konijnen in hun kamers! Heel schattig om te zien. Sommige katten lopen weg als je aan het poetsen bent, maar er zijn er ook die het je zelfs een beetje moeilijk maken door continu kopjes te geven. Sommige poezen hebben het waarschijnlijk heel zwaar gehad: er was eentje met maar één oog en eentje zonder staart. Anderen hebben geen zichtbare tekenen van verwaarlozing, maar er zullen wel hartverscheurende verhalen te vertellen zijn, denk ik. Voorlopig zitten ze goed bij SOS Chats, want ze worden er goed verzorgd en zijn gezond genoeg om voor adoptie in aanmerking te komen. Donderdag ga ik terug.

Let the games begin!

In de namiddag hadden we met twee collega’s van Hubbie afgesproken om te gaan bowlen; in totaal waren we met vijf volwassenen en vier kinderen. De bowlingbaan was in La Praille (dat shoppingcentrum met de onzichtbare bushalte) en was eigenlijk een grote spelletjeshal: aan de ene kant bowlingbanen, aan de andere kant pooltafels, computerspelletjes en nog allerlei andere amusementsmogelijkheden.

We zijn begonnen met bowling waarbij we onze professionaliteit hebben kunnen tonen door ballen te laten vallen en te gooien tegen dat ding dat de kegels wegveegt (en dat deden niet alleen de kinderen). Maar het was plezant, iedereen had plezier. Een van de kinderen had het spelletje gewonnen en ben voorlaatste geëindigd.

Daarna zijn we opgeschoven naar de andere spelletjes: air hockey (“ik kan niet meer volgen, dat ding gaat veel te snel”), krachtmetingen (ik moet dringend terug fitnessen), basketbal (oh, moet de bal IN de ring?) en pool (maakt het uit welke bal ik raak?). Ik was in geen enkel ding goed, maar heb me wel geamuseerd.

’s Avonds heb ik – voor de eerste keer in Genève – lasagna gemaakt en dat heeft gesmaakt.

3 gedachtes over “Werk en plezier

  1. katrien zegt:

    wat een geweldig nieuws is me dat. die katten zullen content zijn. zie maar dat ge dr niet over struikelt als ze en masse om aaikes komen vragen :)

    al die sporten die niet lukten, heeeeeeeeeel herkenbaar ! hilarisch !

Reacties welkom

