Settelen, wassen en samenwonen

Er valt niet veel spannends te vertellen, moet ik toegeven. Tijdens het weekend zijn we nog een keer naar de Ikea geweest (bij een bed horen nu eenmaal dekens en lakens),

En kijk hoe ecologisch: met de tram!

zijn we gaan eten in de Inglewood (hamburgers van lokaal vlees, maar ik heb me aan een veggieburger gehouden), iets gaan drinken in de Jules Vernes, hebben we een biowinkeltje gevonden (waar ze Ecover verkopen, hoera!),

zijn we naar de markt geweest voor verse groenten en vers fruit en heb ik voor de eerste keer de stoomkoker gebruikt (handig!).

Bloemkool en broccoli… Sorry, dit was niet zo ecologisch.

Vandaag heb ik de laatste dingen op hun plaats gelegd en zijn we zo goed als volledig gesetteld. Het enige wat nog moet gebeuren is het oude bed laten ophalen en onze katten naar hier verhuizen.

De buanderie (het waskot) heb ik al een aantal keren gebruikt. Op het gelijkvloers is er een aparte ruimte waar twee wasmachines en twee droogkasten staan en iedere bewoner heeft een kaart om die machines te gebruiken. In veel gebouwen in Genève is het de gewoonte om een beurtrol te volgen, bijvoorbeeld appartement 12 mag dinsdagnamiddag wassen en drogen, appartement 27 op donderdagvoormiddag enz. Hier is dit niet het geval, dus als de dingen vrij zijn, kan je ze gebruiken. En tot nu toe is dat nog geen probleem geweest. Om de kaart op te laden, moet je die in een enveloppe met geld onder de deur van de conciërge steken. Dat is geen grap, maar Hubbie en ik hebben er toch eens goed mee gelachen. Ik ben er nog niet helemaal uit hoeveel een wasbeurt exact kost; ik zal er de volgende keer eens op letten.

Verder heb ik geleerd dat in Zwitserland elk kanton zijn eigen grondwet heeft (er zijn 26 kantons). Dat van Genève dateert van 1847 en is blijkbaar aan een update toe. Eind mei wordt de definitieve nieuwe versie bekendgemaakt.

Oh ja, en ik ben vanaf nu legaal! Ik heb mijn ‘verblijfsvergunning’ (ma carte de légitimation) en ben nu officieel de concubine (samenwonende) van Hubbie (hoe romantisch).

Een gedachte over “Settelen, wassen en samenwonen

  1. liliane scherpenberg zegt:

    ik moet toegeven het heeft wel iets zo met de tram en u heel hebben en houden,het appartement heb ik gezien mooi, lijkt wel gezellig met dat water dat voorbij stroomde, dus genieten ,nog heel veel groetjes en een knuffel voor alle twee xxx

Reacties welkom

