Begeleid bezoek aan de VN

Het was wisselvallig en iets overdekt leek ons dan de beste plaats om de dag door te brengen. Een begeleid bezoek in de VN was vorig weekend niet gelukt, dus volgde vandaag poging twee.

Er zijn vier rondleidingen per dag in het Frans of het Engels en per persoon betaal je CHF 12. Je moet langs de zijkant van het gebouw binnen (niet langs de hoofdpoort) en door de beveiliging, net zoals in de luchthaven. Dan krijg je een visitebadge (met een foto van lage kwaliteit genomen met een webcam) en mag je langs de kassa passeren. Via een soort parkeerterrein geraak je in gebouw E en daar wacht je tot de rondleiding begint. Toen we bijeen geroepen werden voor onze tour (de Engelstalige) begreep ik de gids zijn accent compleet niet en ik hoopte dat ik toch iets zou verstaan van de uitleg. Maar volgens mij lag het gewoon aan de micro, want toen hij gewoon sprak, bleek hij heel goed Engels te spreken.

Hello, Ban Ki-moon?

Maar goed, de rondleiding begon in een conferentiezaal, waar uitleg gegeven werd over de verschillende delen van de zaal, zoals het persgedeelte en het gedeelte achteraan voor de toehoorders die geen lid zijn van de VN.

Daarna gingen we verder naar de Salle des Assemblées, mooi en groot:

Mijn favoriete kamer was een nogal sobere, donkere ruimte, niet zo groot, maar wel indrukwekkend. Dat was de zaal waar de vredesgesprekken plaatsvinden. Bijvoorbeeld tussen Irak en Iran. Op een of andere manier raakte me dat erg. Volgens mij zou ik in een missverkiezing echt niet verder geraken dan “world peace” als antwoord op de vraag wat ik het liefste zou willen.

Uiteindelijk was er nog een zaal waar gesprekken gehouden worden over (problemen met) mensenrechten. Een mooie zaal, waarbij vooral het plafond opviel. Dat moet de bodem van de oceaan voorstellen, maar dan natuurlijk ondersteboven. Heel mooie kleuren, een modern werk door een Spaanse kunstenaar.

Toen was de batterij van het fototoestel op, maar de rondleiding was toch gedaan. We hebben dan wel nog een hele tijd in de shop rondgehangen en uiteraard een aantal dingen gekocht.

Ondertussen hadden we wat honger gekregen en leidde mijn reisgids ons naar de buurt rond Plainpalais. Daar hebben we fantastisch lekker gegeten in La sixième heure. Hubbie tagliatelle met artisjokken, Parmezaanse kaas en een roomsaus. Ik tagliatelle met feta, rucola, Parmezaanse kaas en een balsamicosaus. Overheerlijk! Het was ook een speciaal interieur, want naast restaurant en theehuis is het ook een antiekzaak. Heel gezellig en het personeel heel vriendelijk. Een aanrader.

Het was ongeveer 16.00 u toen we bijna aan de studio waren, dus we hadden nog tijd om iets anders te doen. Het leek ons een goed idee om Hubbie kennis te laten maken met Etoile. De geitjes stonden eerst op het programma en daarna was Fluffy de eerste poes die we tegenkwamen. Hij genoot van de aandacht. Etoile zagen we in de verte, maar die had niet veel zin om naar ons te komen. Dan maar eerst naar de varkentjes gaan kijken en daarna nog eens geprobeerd om Etoile te lokken. En toen lukte het wel. En hoe! Die ging gewoon rustig op de schoot van Hubbie liggen! En is daar een kwartier blijven liggen. Tot het wat te fel begon te regenen en hij ging schuilen. Wij zijn dan ook maar gaan schuilen en daar zagen we een poster over de katten. Dat ze eten krijgen daar en dat bezoekers dus geen brokjes of andere dingen mogen geven. En daar stonden ook de echte namen bij. Etoile blijkt Brutus te heten en Fluffy gaat door het leven als Mistigris. Er is nog een andere kat die Figaro heet, maar die heb ik nog niet van dichtbij gezien. Hoe dan ook, ik blijf Etoile en Fluffy zeggen.

En dat was het verhaal van een opnieuw geslaagde dag in Genève.

Reacties welkom

